امام سجاد (ع) پرچم دار جهاد تبیین بودند/ جابر بن عبدالله یک حرکت رسانهای تبلیغاتی تمام عیار انجام داد
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۰۸۵۸۱
حجت الاسلام شاکری گفت: امام سجاد(ع) پرچم دار و علمدار جهاد تبیین است و با این جهاد جنگ به ظاهر باخته را به پیروزی تبدیل کردند و کاری کرد که در شامی که اسمی از اهل بیت نشنیده بودند و اسلام شان از اول با معاویه شروع شده بود، اولین روضه را برای اهل بیت برگزار کنند و به دنبال آن حرکت جابر عبدالله در اربعین به تعبیر امروزی ها یک حرکت رسانه ای و تبلیغات تمام عیار بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛امام جمعه فردوس در گفتگو با خاورستان، در رابطه با اصل قیام امام حسین (ع) و بعد از آن خطبه های امام زین العابدین (ع) و حضرت زینب(س) و به دنبال آن جریان اربعین اظهار داشت: اصل قیام امام حسین (ع) بر همگان پوشیده نیست و مقام معظم رهبری در کتاب انسان ۲۵۰ ساله به این موضوع اشاره کردند که به هر حال یکی از فلسفه های بعثت پیامبران این بود که انسان ها را به تکامل برسانند شرایط بندگی خدا را فراهم کنند .
حجت الاسلام شاکری افزود:لازمه به تکامل رسیدن انسان ها این است که محیط و اجتماع اصلاح و اسلامی شود و لازمه اسلامی شدن محیط و اجتماع این است که هم حاکم اسلامی باشد،و هم بینش مردم در حد پذیرش قوانین اسلامی باشد.
به گفته وی، وقتی هر سه رکنی که اشاره شد چه حاکم چه قوانین و چه ظرفیت و بینش مردم دچار مشکل شد به طور طبیعی جامعه و حکومتی که مورد نظر اسلام است صورت نخواهد گرفت .
وی تاکید کرد : بزرگترین معروف ها با توجه به فلسفه بعثت پیامبران و به دنبال آن ائمه اطهار همین تشکیل حکومت اسلامی است، چرا که با حکومت اسلامی راه برای سایر عبادت ها باز می شود، یعنی عزاداری که مردم به آن پایبند هستند و نماز که اساس دین و اصول دین است و زکات که در قرآن و روایات به آن اشاره شده است حج و خمس و همه احکام دینی در زمانی خوب اجرا می شود که حکومت اسلامی باشد.
این فعال مذهبی تصریح کرد: بزرگترین منکر هم حکومت غیر اسلامی است، بنابراین زمانی که امام حسین (ع) می فرمایند من برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردم منظور از معروف این است که باید در جهت تشکیل حکومت اسلامی قیام کنند و منظور از منکر هم این است که حکومت اسلامی از مسیر خارج شده است.
دشمنان به دنبال تحریف انقلاب
حجت الاسلام شاکری بیان داشت: امام حسین (ع) قیام کردند و مطالبی که همه شنیده اند اتفاق افتاد هر قیامی که اتفاق می افتد و هر انقلابی که در طول تاریخ صورت پذیرفته به صورت طبیعی دشمنان به دنبال تحریف آن انقلاب هستند یا به دنبال این هستند که آن قیام و انقلاب را به فراموشی بسپارند، بنابراین وظیفه امام حسین(ع) جهاد بود که با تقدیم جان و مال و اسارت دادن فرزندان انجام دادند.
وی تاکید کرد: وظیفه امام بعدی و افرادی که باقی ماندند مسئله جهاد تبیین بود،برای جلوگیری از انحراف و تحریف این قیام و این که مردم بدانند امام به چه منظور قیام کردند امام زین العابدین به وظیفه خودشان یعنی جهاد تبیین عمل کردند حضرت زینب(س) هم به این وظیفه خودشان عمل کردند.
به گفته وی امام سجاد(ع) پرچم دار و علمدار جهاد تبیین است و با این جهاد جنگ به ظاهر باخته را به پیروزی تبدیل کردند و کاری کرد که در شامی که اسمی از اهل بیت نشنیده بودند و اسلام شان از اول با معاویه شروع شده بود، اولین روضه را برا اهل بیت برگزار کنند.
وی تاکید کرد: جهاد تبیین امام سجاد(ع) حول دو محور بود محور اول بیان فضایل و جلوه های زیبا و کرامات خاندان پیغمبر بود و محور دوم بیان ظلم و ستمی که یزیدیان و طاغوت زمان ایجاد می کنند. امام در خطبه معروفشان که در مسجد شام خواندند هر دو موضوع را مورد بحث قرار دادند و آن مطالبی که گفتند که من پسر مکه و منا هستم و پیامبر، امیر المومنین(ع)، حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه(س) را معرفی کردند و به دنبال آن ظلمی که به پدرشان امام حسین (ع) اتفاق افتاده و ظلمی که توسط یزیدیان صورت پذیرفته است .
امام جمعه فردوس اظهار داشت: دشمن به خاطر این که به اهداف خودش برسد و از این که امام حسین (ع) با یک هدف خاصی قیام را صورت داد و انجام گرفت به خاطر جلوگیری کند.شرایط رعب و وحشت عجیبی بر جامعه حاکم کرد شرایط تبلیغاتی سو با ایجاد رعب و وحشت که مردم بترسند نام حسین(ع) را بر زبان جاری کنند و در مرور زمان که نام حسین(ع) جاری نشود به ظن و خیال آن ها امام حسین(ع) به فراموشی سپرده خواهد شد.
حرکت تبلیغاتی جابر
حجت الاسلام شاکری ادامه داد: در آن زمان یک حرکت آن هم توسط شخصی که انگشت ها به سمت او است و توسط شخصی که مردم او را قبول دارند و او را می شناسند و مورد توجه اذهان عمومی و مورد توجه رسانه های آن روز باشد یک حرکت توسط آن شخص نظام فکری آن روز را عوض می کند.
به گفته وی جابربن عبدالله انصاری یک شخصی است که مورد توجه افراد بسیاری است و به هر حال صحابه پیامبر است یکی از مسن ترین افراد آن زمان است و یک انسان متعبدی است که مورد قبول همگان یعنی انقلابیون و غیر انقلابیون است .
به گفته وی جابربن عبدالله انصاری یک شخصی است که مورد توجه افراد بسیاری است و به هر حال صحابه پیامبر است یکی از مسن ترین افراد آن زمان است و یک انسان متعبدی است که مورد قبول همگان یعنی انقلابیون و غیر انقلابیون است .
وی تصریح کرد : جابر بن عبدالله یک حرکت به تعبیر امروز رسانه ای تبلیغاتی تمام عیار انجام داد به این معنا اگر فقط ایشان به زیارت امام حسین (ع) می رفت و از کناری و دور دستی زیارت می خواند آن اثر تبلیغاتی را نداشت.
وی ادامه داد: امروز رسانه ها به دنبال این هستند که از همه شرایط رسانه ای برای بزرگ کردن و بلد کردن یک مسئله استفاده کنند و جابر آن روز این کار را انجام داد و با پای پیاده حرکت کرد .
وی ادامه داد:جابر که شخصی نابینا است و شرایط ویژه ای را فراهم کرد مثل این که در شط فرات غسل کرد و خودش را روی قبر امام حسین(ع) انداخت و آن جملات را برزبان جاری کرد و زیارت اربعین را خواند همه این ها در حالی اتفاق افتد که جو به تمام معنا خفقانی بر جامعه حاکم شده است و یک جو رعب و وحشت بر جامعه حاکم شده است .
حجت الاسلام شاکری تصریح کرد: این اقدام به تمام عیار رسانه ای و تبلیغاتی که آن روز جابر با آن شرایط ویژه انجام داد باعث شد که تمام اهداف یزیدیان خنثی شود یزیدیان بر این بودند که نام حسین (ع) شهادت امام حسین (ع) و کار بزرگی که انجام داده به فراموشی سپرده شود اما جابر بن عبدالله انصاری با این کار خودش دوباره حسین (ع) را زنده کرد و مجدد بر سر زبان ها افتاد که جابر با این شرایط به کربلا و زیارت امام حسین (ع) آمده است.
زنده نگه داشتن اربعین
به گفته این کارشناس مسائل مذهبی بعد از آن این حرکت به قدری در اذهان عمومی آن روز تاثیر گذاشت که اربعین در بین مردم جا افتاد و مردم به پاس این کار و جهت احترام به امام حسین(ع) اربعین را زنده کردند و عزاداری به پا کردند.
حجت الاسلام شاکری تصریح کرد: اربعین ویژه امام حسین(ع) است و ما برای هیچ شخصی و هیچ امام دیگری اربعین نداریم و این هم یکی از امتیازات امام حسین(ع) است.
وی ادامه داد: این جریان یعنی جریان مبارزه با ظلم و ستم مبارزه با طاغوت های زمان حتی اگر شده به قیمت جان این جریان ادامه پیدا کرد تا در دوران معاصر ما که مردم در شرایطی زندگی می کردند یک حاکم ظالم دست نشانده آمریکا که از ظلم وستم و دیکتاتوری کم نمی گذاشت مردم نتوانستند تحمل کنند امام خمینی و برخی علمای دیگر که در راس مبارزان امام خمینی (ره) بود به وظیفه تبیین و جهاد تبیین خود عمل کردند و مردم را نسبت به قضایا روشن کردند و مردم را ترغیب کردند که باید کاری حسینی انجام شود.
وی تصریح کرد:امام خمینی تاکید کردند همان گونه که امام حسین(ع) حرکت کردند و جانشان به خطر انداخته و فدا کردند اگر بخواهیم با طاغوت زمان بجنگیم باید کاری انقلابی و جهادی انجام دهیم ولو به قیمت جان ما و مردم هم اطاعت کردند طوری که انقلاب ما ثمره انقلاب امام حسین(ع) است و امام خمینی برخواسته نوع تفکر امام حسین(ع) است و انقلاب ما ادامه جریان امام حسین(ع) است.
پیاده روی اربعین نماد است
امام جمعه فردوس با اشاره به این که پیاده روی اربعین که صورت پذیرفت این هم یک نماد است گفت: در طول تاریخ می خوانیم خلفای زیادی در بین آن ها متوکل در بین خلفای عباسی بیشترین اهانت و ظلم و ستم را به امام حسین(ع) و قبر ایشان داشت دستور داد که قبر تخریب شود اطراف قبر را گاهی محصول می کاشتند و شخم می زدند آب می انداختند که اثری نباشد چرا که قبر امام حسین(ع) یعنی نماد مبارزه بودو مردم را به یاد قیام می انداختند و مردم را به معروف ها نزدیک می کرد از منکرها بر حزر می داشت.
حجت الاسلامشاکری ادامه داد: بنابراین طاغوت آن زمان یعنی متوکل این کار را انجام داد که البته موفق نشد برای این که این کار دشمن را خنثی کنند بزرگان آن روز یک عملی را انجام دادند که به طور کامل کاررسانه ای، تبلیغاتی و عبادی به تمام معنا بود این ها با پای برهنه و پیاده مسیرهایی را از نجف به کربلا یا بعضی جاهای دیگر راه می افتادند اگر فقط با وسیله می خواستند بیایند آن قدر اثر تبلیغاتی و رسانه ای نداشت اما با پای پیاده حرکت کردند و خودشان را به کربلا رساندند و این مسئله کم کم در بین مردم می پیچید که کاروانی با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می کند و این در ذهن ها ماندگار شد اگر آن زمان ها با مرکب ها به سمت کربلا می رفتند این ماندگاری و مطرح شدن و این اثر را در بین مردم نداشت بنابراین در واقع عمل این بزرگوران این بود که مطرح شد و همگانی شد و مردم به صورت میلیونی به صورت کربلا حرکت می کنند .
به گفته وی جریان نورانی امام حسین(ع) در مقابل جریان ظلمت تاریک قرار دارد و جریان بین این دو تا هم نداریم یا ظلمت است یا روشنایی غیر این دو تا جریان نداریم بین این دوتا افراد کور دلی هستند که نمی توانند انتخاب درستی داشته باشند بنابراین آشنا شدن با نوع جریان امام حسین(ع) و نگاه امام حسین(ع) هم باعث می شود که در مقابل ظلم و ستم بایستد و هم باعث می شود که معروف ها را زنده نگه دارد و هم خیرات و معروف ها در جامعه گسترده و در بین مردم عملی شود.
انتهای پیام/
منبع: دانا
کلیدواژه: حجت الاسلام شاکری دنبال آن حکومت اسلامی بین مردم امام حسین ع امام خمینی جهاد تبیین امام سجاد تمام عیار مورد توجه معروف ها رسانه ای آن زمان اهل بیت یک حرکت آن روز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۰۸۵۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مجلس، مقدمترین لبه تماس حاکمیت با مردم است/ توجه به تبیین خدمات دولت در مجلس
صداوسیما میزبان جمعی از منتخبان مجلس شورای اسلامیبود که ساعاتی را در بخشهای مختلف سازمان صداوسیما گذراندند و در خاتمه این بازدید، در نشستی با رئیس سازمان صداوسیما دغدغهها و دیدگاههایشان را پیرامون رسانه ملی بیان کردند.
پیمان جبلی در جریان این نشست، با اشاره بدانکه دوران جدید رسانه در سپهر جهانی عصر رقابت و خارج شدن از تکصدایی رسانههای رسمی است، گفت: دوره مدیریتی اخیر رسانه ملی کارش را با اتکا به سندی تحولی آغاز کرد که مورد تقدیر، تحسین و تأیید رهبر معظم انقلاب نیز قرار گرفت.
وی افزود: برمبنای این سند، با رهبری و مردم در راستای دو سرفصل اساسی «هویتمحوری» و «عدالتگستری» برای رسیدن به پیشرفت عهد بستهایم و تحول برای رسیدن به این اهداف کلان را در سه حوزه «محتوا»، «رویکرد» و «سازوکار» تعریف کردهایم.
رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در ایام برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم، صداوسیما با به دست گرفتن ابتکار عمل، ۲۰۰ کانال انتخاباتی را برای تبلیغات نامزدهای مجلس اختصاص داد که در همه اقصانقاط کشور بهدور از ریختوپاشهای رایج تبلیغات، در فضایی عادلانه و آرام برنامههای خودشان را اعلام کنند، اظهار کرد: این یک اتفاق نیست، بلکه برپایه عمل به سند تحول و توجه به سرفصل عدالتگستری انجام و پایههای آن از ابتدای دوره تحول نهاده شد.
جبلی در ادامه، تحقق سیاستهای دیگری در رسانه ملی، ازجمله توجه به مناطق مختلف کشور را در قالب نمایش راهپیمایی تراکتوری ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ از یک روستا، به دست گرفتن روایت اول در وقایعی، چون بحران آب اصفهان و نمایش دستاوردها و پیشرفتهای اقصانقاط کشور از دریچه شبکه خبر٢ نتیجه تلاش و پایبندی به سند تحول دانست و گفت: در همین حال است که نماد خلاقیت و ابتکار در برنامهسازیها میشود برنامه «محفل» که با نوآوری تحسینبرانگیزی، معارف قرآنی، دینی و اعتقادی را در قالبی جذاب ارائه داده و به پرمخاطبترین برنامه مناسبتی تبدیل شده است.
وی از تلاش برای دیده شدن هویت ایرانی و فرهنگی در قالب اقوام، لهجهها، زبانها و پارهفرهنگها در قاب رسانه نیز سخن به میان آورد و گفت: در فصل پنجم مجموعه نمایشی «نونخ» دو هویت در جنوب شرق و غرب یعنی هویت کردی و بلوچی را به یکدیگر گره زدیم که امری هدفمند است و برنامهسازان ما را به لزوم تولید کارهای جذاب براساس هویت و عدالت توجه میدهد.
رئیس سازمان صداوسیما متذکر شد: هویت ایرانی، هویت تهرانی نیست و هویت تهرانی هم فقط از میدان ونک بهبالا نیست. تمرکز ما بر ساخت مجموعههای نمایشی استانی بهجای تولید در پایتخت است و در این دوره، استانها نقش پررنگی در مجموعههای نمایشی خواهند داشت.
جبلی با اشاره به کمرنگ بودن تولیدات استانی روی آنتن شبکههای ملی در گذشته گفت: عمدتاً نگاه به استانها در آنتن ملی، گردشگرانه بود؛ درحالیکه هرکدام از استانها دارای تاریخ، فرهنگ، تمدن، ادبیات و قهرمانان ملیاند که باید به آنها توجه کنیم.
وی تمرکز ویژه بر عدالتگستری را که مصداق بدیهی آن توجه به همه مناطق است، در اولویت دانست و اظهار کرد: در همین راستا ۱۰ ساعت از آنتن ملی را به برنامههای منتخب شبکههای استانی اختصاص دادیم.
رئیس رسانه ملی در بخش دیگری از سخنانش ضمن بیان این نکته مهم که بههیچعنوان نگاه تشریفاتی به مجلس شورای اسلامی نداریم، این نهاد را مقدمترین لبه تماس حاکمیت با مردم دانست و گفت: مجلس مصداق و نماد جمهوریت نظام و نهادی افتخارآمیز است و همین امر، مسئولیت ما را در برابر نهاد مهم مجلس که خانه مردم است، بسیار سنگین میکند.
جبلی ادامه داد: در این دوره مدیریتی، رسانه ملی برای نخستین بار پخش زنده مذاکرات مجلس را از تلویزیون آغاز کردیم. بهدرستی اعتقاد داریم که باید وظایف و خدمات مجلس بیان شود که در همین راستا بیش از ۲۰۰ گزارش با نام «تصویب شد» تهیه و پخش کردیم که به تبیین خدمات مجلس از اول انقلاب تاکنون اختصاص داشت.
وی به تحول در معاونت سیاسی برمبنای سندمحوری و تشکیل بیش از ۴۰ گروه تخصصی در خبرگزاری صداوسیما اشاره کرد و گفت: بسیاری از قوانین برزمینمانده در دورههای قبلی مجلس، در دستورکار قرارگرفت که آزادسازی سواحل، صدور مجوز کسبوکارها و... ازآنجمله است و همین مسیر را دنبال خواهیم کرد.
سیدتقی سهرابی، معاون حقوقی و امور مجلس رسانه ملی نیز به بازدید چندساعته گروهی از نمایندگان منتخب مردم در دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی و آشنایی آنها با بخشها و ظرفیتهای مختلف سازمان گفت: مدیران صداوسیمای استانها نیز برنامهریزی لازم را برای حضور منتخبان مردم در شبکههای خود انجام خواهند داد. این حضور و توجه، نویدبخش ارتباط وثیقتر مجلس و سازمان صداوسیما در دوره دوازدهم است.
دغدغهها و انتظارات منتخبان مجلس دوازدهمدر ادامه، مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده منتخب مردم لنگرود در مجلس دوازدهم نیز از ابتکار عمل رسانه ملی در راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی در دور اول انتخابات و ترتیب دادن مناظره میان نامزدها قدردانی کرد و گفت: امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است. صداوسیما باید در این زمینه مطالبه داشته باشد. صداوسیما حلقه واسط حاکمیت و مردم است و باید توجه داشت اگر واقعیات را نگوییم دشمنان نظام علیه نظام تبلیغ و آسیب وارد میکنند.
رمضان رحیمی، نماینده فلاورجان اصفهان، با بیان اینکه ماهیت صداوسیما ماهیت ملی است و انتفاعش باید به توده مردم برسد، گفت: لازم است به مقوله سلامت مردم بیش از پیش توجه شود و در پرداختن به موضوعات در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نگاه عدالتطلبانه وجود داشته باشد.
حمیدرضا عزیزی فارسانی، منتخب مردم شهرستانهای اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار در مجلس دوازدهم با بیان اینکه نگاه نمایندگان مجلس دوازدهم حمایت از سازمان صداوسیما بهعنوان رسانه ملی و هویتساز است، گفت: باور داریم بهطور قطعی، رسانه ملی در بازگشت بخشی از فرهنگ و هویت ازدسترفته ما که از تبلیغات سوء دشمن ناشی میشود، مؤثر است.
عبدالوحید فیاضی، منتخب مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد که رسانه ملی باید هم زبان حاکمیت و هم مردم باشد و بهرهگیری از منابع سرشار هنرمندان متنوع و متکثر در سطح کشور نیز ضروری است. همچنین صداوسیما باید جایگاه و دستاوردهای مجلس شورای اسلامی را هرچه بیشتر معرفی کند.
محمدقسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان در مجلس دوازدهم هم بااشاره به رقبای داخلی و خارجی صداوسیما، برضرورت بهرهگیری از نگاه نوآورانه در تولیدات رسانه ملی بهمنظور افزایش و ماندگاری مخاطبان تأکید کرد.
محمد نصیری، نماینده منتخب مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس دوازدهم نیز راهاندازی ۲۰۰ کانال انتخاباتی و مناظرههای میان نامزدها را اقدامی خوب توصیف کرد و گفت: صداوسیما در سطح جامعه اثرگذار است. شایسته است در سال جهش تولید، اقدامات زیربنایی و فرهنگساز بیشتری در این راستا در رسانه ملی انجام شود.
فرامرز شهسواری، منتخب مردم هشترود و چاراویماق در مجلس دوازدهم با بیان اینکه درصد مشارکت مردم این شهرستان ۷۶ درصد بوده است، گفت: مردم روستایی ما با مشکل و محدودیت دریافت سیگنال روبهرو هستند که شایسته است با تلاش همکاران صداوسیما برطرف و سیگنالدهی توسعه یابد. در تولید برنامه و خبر نیز باید از ظرفیت منطقه استفاده شود.
نمایندگان متتخب مجلس دوازدهم در برنامهای که به همت معاونت حقوقی و امور مجلس ترتیب داده شده بود بازدیدی شش ساعته در روز یازدهم اردیبهشت ماه از بخشهای مختلف سازمان صداوسیما در حوزههای فنی، سیاسی، پخش رادیو و سیما داشتند و با حضور در ساختمان ۹ دی، دیتاسنتر، خبرگزاری صداوسیما و استودیوهای تپه صبا در جریان فعالیتها و اقدامات واحدهای مختلف قرار گرفتند.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون